آموزش آموزش عمومی

آموزش بازی فوتبال آمریکایی

فوتبال آمریکایی چیست؟

فوتبال آمریکای شمالی شاخه‌ای از ورزش فوتبال است که در آمریکا و کانادا از ورزش‌های انگلیسی فوتبال و راگبی تکامل یافته و در این منطقه بازی می‌شود. تفاوت اصلی فوتبال آمریکایی با فوتبال در این است که بازیکنان اجازه حمل و پرتاب توپ با دست را دارند و تفاوت اصلی آن با راگبی نیز در این است که توپ به طور نوبتی در کنترل یکی از دو تیم قرار دارد. فوتبال آمریکایی و فوتبال کانادایی دو رشته اصلی گریدیرون فوتبال هستند. این دو رشته ریشه مشترک و شباهت‌های زیادی به هم دارند اما با توجه به قوانین متفاوت دو ورزش مجزا و مستقل از یکدیگر هستند.لیگ NATIONAL FOOTBALL LEAGUE یا NFL در سال ۱۹۲۰ در آمریکا شکل گرفت و از دو لیگ (NFC(NATIONAL FOOTBALL CONFERENCE و (AFC(AMERICAN FOOTBALL CONFERENCE تشکیل شده است. تعداد تیمهای هر لیگ ۱۶ تیم است و ازمهم ترین تیمهای این لیگ می توان به دالاس کابویز و پیتسبورگ استیلرز اشاره کرد.

توپ فوتبال آمریکایی

توپ‌هایی که در مسابقات رسمی فوتبال آمریکایی استفاده می‌شوند، بایستی این شرایط را دارا باشند:

  • قطر: ۲۵-۲۶ سانتیمتر
  • محیط (در طولانی‌ترین قسمت): ۵۸ تا ۶۲ سانتیمتر
  • محیط (در عریض‌ترین قسمت): ۲۸ تا ۳۰ سانتیمتر
  • وزن: ۳۹۷ تا ۴۲۵ گرم
  • فشار هوا (پوند در اینچ مربع): ۱۲٫۵ تا ۱۳٫۵

زمین بازی

زمین بازی فوتبال آمریکایی به شکل مستطیل است و از طول ۱۲۰ یارد(نزدیک به ۱۱۰ متر) و عرض ۵۳٫۳یارد(نزدیک به ۴۹ متر ) تشکیل شده است . هر ده یارد بروی زمین خط کشی شده است و بازی از وسط زمین که در خط ۵۰ یارد مشخص شده است شروع می شود. همچنین این بازی هفت داور دارد که دو داور در داخل زمین و بقیه در طول زمین بازی قراردارند .

در انتهای هر زمین دو محدوده با رنگ سبز پررنگ به نام محدوده(TOUCH DOWN )مشخص شده و هر تیم که بازیکن آن با توپ به آن منطقه برسد امتیاز می گیرد.

حالا باید چند تا تعریف اول انجام بدم:

کیک آف: در شروع هر نیمه و همچنین پس از کسب امتیاز توسط تیمها، بازیکن کیکر تیم مدافع با پا توپ رو به سمت تیم مهاجم شوت میکنه. بازیکنان تیم مهاجم بعد از دریافت توپ به سمت منطقه ایمنی حریف حمله میکنند. در شکل ۲ نحوه قرارگیری بازیکنان در هنگام کیک آف رو میبینید.(قرمزها تیم مدافع و آبی ها تیم مهاجم هستند) در هنگام کیک آف توپ در ۳۵ یاردی زمین تیم مدافع قرار میگیره.
تکل: هنگامی که بازیکن صاحب توپ توسط بازیکنان تیم حریف سرنگون میشوند، اصطلاحاً میگیم که تکل شدند. بعد از هر تکل بازی متوقف میشه و باید مجدداً از سر گرفته باشه.
اسنپ: هر وقت که بازی متوقف بشه. دو تیم مجدداً آرایش میگیرند و یکی از بازیکنان تیم مهاجم توپ رو از روی زمین برمیداره و به بازیکن هم تیمی خودش که پشت سرش قرار داره پاس میده.
داون: یک داون وقتی شروع میشه که یک اسنپ یا یک کیک آف انجام بشه و وقتی به پایان میرسه که توپ یا بازیکن صاحب توپ به زمین بخورند یا تیمی امتیاز بگیره و یا اینکه بازیکن صاحب توپ از زمین بازی خارج بشه.

نحوه بازی

وضعیت دو تیم از نظر حمله و دفاع، با پرتاب سکه مشخص خواهد شد و تیم برنده می تواند تعیین کند که می خواهد دفاع کند یا حمله و در کدام سمت زمین دفاع خواهد کرد. اگر تیم برنده حمله را برگزیند، انتخاب این که کدام طرف زمین به کدام تیم تعلق داشته باشد، بر عهده تیم بازنده خواهد بود. بازی را تیم دفاع کننده شروع می کنند و توپ را با پا به سمت مقابل و به طرف زمین حمله پرتاب می کنند و سپس یکی از بازیکنان تیم حمله کننده توپ را گرفته و به سمت جلو حرکت می کند. این بازیکن باید تا جایی که می تواند به سمت جلو برود و تیم دفاع کننده هم سعی می کند که هر چه سریع تر او را به زمین بزند و بقیه اعضای تیم حمله کننده نیز سعی می کنند تا دفاع حریف را از بازیکن صاحب توپ دور نگه دارند. بعد از این که بازیکن صاحب توپ به زمین خورد، بازی متوقف شده و بعد از جایگذاری مجدد توپ، در واقع اصل بازی شروع می شود.

توپ در هر نقطه ای که بر زمین بیفتد، تیم حمله کننده باید در طی ۴ فرصت حمله که اصطلاحا به آن ها( Down) گفته می شود، توپ را از ۱۰ یاردی منطقه ای که توپ فرود آمده است رد کند وگرنه مالکیت توپ را از دست می دهد. در هر دور، بازیکنان دو تیم دور هم جمع می شوند و تاکتیک های لازم برای دفاع و حمله به آن ها گفته می شود و سپس بازیکن Center تیم حمله کننده، توپ را از لای پای خود با بازیکن پشتی خود که در پست (Quarter Back یاQB) قرار دارد، پرتاب می کند و حمله رسما شروع می شود و تیم حمله کننده به سه صورت کلی دویدن (Run)، پاس و یا حرکات ویژه باید توپ را به سمت جلو پیش ببرد که البته این فقط سه نوع تقسیم بندی کلی است و تاکتیک های بسیار بسیار متنوعی برای انجام این سه حرکت وجود دارد. تاکتیک های حمله را هم عموما Quarter Back به بازیکنان تیم اعلام می کند و از آن جایی که بخش اعظم اجرای این حرکات نیز با این بازیکن می باشد، Quarter Backبه نوعی مهم ترین بازیکن گروه حمله یک تیم شناخته می شود.

بازیکن سنتر فردی که توپ در دست دارد و بازیکن کوارتر بک پشت سر او قرار دارد.

تیم مدافع نیز در طرف دیگر سعی دارد که جلوی گذر بازیکن صاحب توپ را از منطقه بگیرد و این کار با زمین زدن بازیکن حریف انجام می شود که تکل (Tackle) نامیده می شود. هنگامی که بازیکن به زمین بخورد، بازی دوباره متوقف شده و از همان نقطه بعد از اعلام تاکتیک جدید پیگیری خواهد شد.

بازی در ابتدا با کیک آف شروع میشه. بعد از اینکه بازیکنان تیم مهاجم توپ رو گرفتند با توپ به سمت منطقه ایمنی تیم حریف یورش میبرند و بازیکنان تیم مدافع هم سعی میکنند بازیکن صاحب توپ رو تکل کنند یا از بازی خارج کنند. هر وقت که این اتفاق افتاد، اولین داون بازی انجام میشه و در همون خط طولی بازی مجدداً از سر گرفته میشه. نحوه شروع به این صورت هست که بازیکنان تیم مهاجم و مدافع در مقابل یکدیگر آرایش میگیرند. (یک آرایش برای مثال در شکل ۳ نشون داده شده)
یک بازیکن از تیم مهاجر (سنتر) توپ رو از زمین برمیداره و به بازیکن هم تیمی خودش که پشت سرش هست (کوارتربک) پاس میده. کوارتربک طراح حملات یک تیم هست و بعد از این که توپ رو از سنتر گرفت، تصمیم میگیره که به چه کسی پاس بده یا اینکه خودش با توپ شروع به دویدن به سمت منطقه ایمنی حریف حرکت بکنه. در هر نوبت حمله، حداکثر یک پاس رو به جلو میشه ارسال کرد. بعد از اینکه توپ به کوارتربک رسید، بخشی از بازیکنان تیم مدافع به سمت کوارتربک هجوم میارن تا بتونند کوارتربک رو تکل کنند یا توپش رو بگیرند و بعضی از بازیکنان مهاجم سعی میکنند تا از کوارتربک محافظت کنند. اگر کوارتربک تصمیم بگیره که توپ رو به هم تیمی های خودش پاس بده، اون وقت بازیکنان مدافع ۲ تا وظیفه دارند. وظیفه اول اینکه سعی کنند پاس ارسالی از کوارتربک رو توی هوا بگیرند (اینترسپشن یا توپربایی). وظیفه دوم بازیکنان مدافع اینه که اگه پاس کوارتربک به بازیکنان مهاجم رسید، به سمت بازیکن صاحب توپ حمله ببرند تا اون رو تکل کنند یا از زمین بازی خارجش کنند. در صورتی که هر کدوم از این دو اتفاق رخ بده، بازی متوقف میشه و با آرایش مجدد دو تیم آغاز میشه.

اما یه نکته مهمی وجود داره به نام قانون ۱۰ یارد و ۴ داون. قانون اینه که تیم مهاجم ۴ داون فرصت داره تا توپ رو ۱۰ یارد جلو ببره. برای مثال فرض کنید الان اولین داون هست و تیم مهاجم ۴ داون فرصت داره تا ۱۰ یارد رو طی بکنه. حالا اگه تیم مهاجم در این داون موفق بشه ۳ یارد توپ رو جلو ببره، بعد از اون ۳ فرصت دیگه داره تا ۷ یارد توپ رو جلو ببره. به همین ترتیب اگر در داون سوم ۲ یارد دیگه جلو ببره، اون وقت ۲ داون دیگه فرصت داره تا ۵ یارد باقیمونده رو جلو ببره. اگر تیم مهاجم موفق بشه همینطوری توپ رو جلو ببره و وارد منطقه ایمنی حریف بشه ۶ امتیاز میگیره که به این عمل “تاچ دان” میگن.
نکته بعدی اینه هر وقت تیم مهاجم موفق بشه از اون ۱۰ یاردی که باید بگذره عبور بکنه و توپ رو جلوتر ببره، هر جایی که توپ متوقف بشه به عنوان داون اول در نظر گرفته میشه (اصطلاحاً فرست داون میشه) و دوباره ۴ داون فرصت داره تا ۱۰ یارد از محل جدید توپ جلو ببره. اگر تیم مهاجم ۴ داون خودش رو انجام بده و موفق نشه از ۱۰ یارد عبور کنه توپ به تیم مدافع میرسه. این موضوع باعث میشه که خیلی وقت ها تیم مهاجم در این شرایط ضرر بکنه. بنابراین تیم مهاجم برای فرار از این اتفاق دو راه داره: پانت یا کیک
کیک: اگه فاصله توپ تا دروازه حریف زیر ۴۰ یا ۵۰ یارد باشه، یکی از بازیکنان تیم مهاجم (کیکر) توپ رو به سمت دروازه حریف شوت میکنند که اگه گل بشه ۳ امتیاز داره. البته بعضی از تیمها که کیکر های خوبی دارند از فواصل بالای ۶۰ یارد هم اقدام به شوتزنی میکنند.
پانت: اگه فاصله توپ تا دروازه حریف خیلی زیاد باشه، یکی از بازیکنان مهاجم (پانتر) توپ رو با دست میگیره و با پا به زیر توپ میزنه تا توپ از زمین خودشون دور بشه. در این شرایط یک بازیکن از تیم مدافع در طرف دیگه زمین هست تا توپ رو بگیره و با توپ به سمت منطقه ایمنی حریف هجوم ببره.

نکته: بعد از هر تاچ دان، علاوه بر اینکه تیم ۶ امتیاز میگیره یک فرصت حمله دیگه هم به تیم مهاجم میدن تا بتونه امتیاز اضافی بگیره. اگر امتیاز اضافی باز هم بصورت تاچ دان انجام بشه ۲ امتیاز اضافی به تیم میرسه (یعنی در مجموع از این حمله ۸ امتیاز نصیب تیم مهاجم میشه). اگر امتیاز اضافی بصورت کیک انجام بشه ۱ امتیاز اضافی داره (مجموع ۷ امتیاز)

نکته

وقتی که یک تیم مالکیت توپ رو در اختیار داره به چند صورت میتونه مالکیت توپ رو از دست بده:
۱٫ تمام شدن ۴ داون و عدم عبور از ۱۰ یارد. در اینصورت تیم مقابل از هر جایی که بازی متوقف شده بازی رو شروع میکنه.
۲٫ توپربایی (اینترسپشن). اگر بازیکنان مدافع بتونند پاس تیم مهاجم رو توی هوا بگیرند، اون وقت مالکیت توپ عوض میشه و بازیکنان تیم مدافع بدون توقف بازی شروع به حمله میکنند.
۳٫ پانت.
۴٫ کسب امتیاز. اگر تیم مهاجم موفق به کسب امتیاز بشه، توپ رو مثل ابتدای بازی کیک آف میکنه و تیم حریف با توپ حمله میکنه.
۵٫ فامبل: هنگامی که بازیکن صاحب توپ قبل از به زمین خوردن توپ را ازدست بدهد اصطلاحاٌ فامبل گفته میشود. در اینصورت هر تیمی توپ را بگیرد (اصطلاحاٌ فامبل ریکاور کرده) و مالکیت توپ را در اختیار میگیرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *